6 tips om social media goed aan te pakken voor bedrijven
1. Onderzoek naar je doelgroep
Het is belangrijk om te weten voor wie je het doet, doe daarom goed onderzoek naar jouw doelgroep. Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen? Jong of oud? En wat vinden zij interessant om te zien?
Bij Facebook en Instagram kun je in de statistieken gelijk zien wie jouw doelgroep is en ook wanneer deze het meest actief is. Speel hier dus ook op in, plaats de content wanneer jouw doelgroep actief is.
2. Foto en video
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de foto’s en video’s die je plaats op je social media kanalen een goede kwaliteit hebben. Probeer ook je eigen draai te geven, maak bijvoorbeeld gebruik van één vast filter op elke post die je plaats. Of voeg een herkenbaar element toe bij elke foto en video, zo. Houd goed in gedacht wat je wilt uitstralen en waar je voor staat.
3. Maak een social media planning
Het is fijn om te weten waar je aan toe bent, gebruik daarom een planning. Ook voor het maken van content is het handig om een planning te hebben. Je bent uiteraard wel even bezig om voor een aantal maanden vooruit te plannen, maar dit geeft je wel de kans om content te creëren die ook daadwerkelijk scoort.
Zorg dat de planning overzichtelijk is. Bepaal inhakers, feestdagen en je reguliere content. Door dit te doen weet je zeker dat je elke maand voldoende content hebt om te plaatsen.
4. Zet je huisstijl door
Zorg dat je op je social media kanalen dezelfde huisstijl gebruikt als of je website, zo kunnen mensen de link leggen dat het jouw onderneming, stichting/organisatie is. Gebruik dus dezelfde kleuren, lettertype en soort afbeeldingen/video’s
5. Bekijk social media berichten van andere
Bekijk berichten van vakgenoten, kijk hoe zij het aanpakken. Het is goed om social media berichten van andere te analyseren, kijk naar wat je opvalt. Stel je zelf daarna de vraag wat vind je er goed aan? Laat je hierdoor inspireren en kijk hoe je hier je eigen draai aan kunt geven.
6. Gebruik call to actions
Je social media kanalen is het opstapje voor je volgers naar iets anders. Dit zou hen naar iets nieuws moeten lijden, denk aan informatie, een dienst of een product. Plaats dus een link bij je post zodat je men naar de juiste pagina of iets dergelijks kunt lijden. En maak ook gebruik van hashtags en tags.
Wil je dat wij jou helpen?