Bestellingen bekijken
De verschillende bestelstatussen
Bestellingen worden aangemaakt wanneer een klant probeert te betalen op je webshop. Het bestellingsoverzicht is alleen zichtbaar voor beheerders en shop manager gebruikersaccounts. Redacteuren en lager zien hier dus niets van.
Elke bestelling krijgt een unieke bestelling ID waar je op kunt klikken om naar de bestelling te gaan. Deze ID’s zijn niet opeenvolgend omdat het een post ID is.
Elke bestelling die in WooCommerce binnenkomt heeft een status. Bestelstatussen vertellen je hoe het ervoor staat met de bestelling. Het start met “Wacht op betaling” en eindigt met “Afgerond”. De volgende bestelstatussen zijn standaard beschikbaar in WooCommerce:
- Wachtend op betaling: Bestelling ontvangen (nog niet betaald)
- Mislukt: De betaling mislukt of geweigerd (nog niet betaald).
- In behandeling: De betaling is ontvangen en de voorraad is verlaagd. Je kunt het pakketje nu verzenden.
- Afgerond: De bestelling is verzonden en volledig afgerond.
- In de wacht: Je wacht nog op de betaling en de voorraad is al verlaagd. Je moet zelf handmatig de betaling controleren (bijv. bankoverschrijving).
- Geannuleerd: Geannuleerd door de klant of een beheerder. Je hoeft verder niks meer te doen.
- Terugbetaald: Een beheerder van de webshop heeft de klant (deels) terugbetaald.
Bij verschillende bestelstatussen kunnen er automatisch e-mails verzonden worden naar jou of je klanten. Je kunt dit instellen bij de e-mail instellingen van WooCommerce.